|
Post by gabi on Dec 31, 2014 1:18:50 GMT 2
ALOITTELIJA RYHMÄ 1Aloittelija ryhmän 1 foorumi -sivu, jonne kootaan tunnin aiheet sekä päivämäärät. Myös tuntitarinat / merkinnät sijoitamme ryhmän omalle sivulle. Ryhmässä on tilaa vielä kahdelle ratsukolle. Kokoonnumme 2-3 kertaa kuukaudessa, tarvittaessa ja halukkuuden mukaisesti myös useammin. Ryhmässä ratsastavat ovat aloittelevia ratsastajia, jotka pääasiassa vaativat taluttajan. Aloitamme yksinkertaisilla perusasioilla, josta etenemme pikku hiljaa ryhmän oman etenemisen mukaisesti, jokaisen ratsukon tavoite on päästä alkeisryhmään. Tuntiemme sisältöihin kuuluu koulu-, puomi- ja maastoratsastus, sekä oppilaiden toiveista voimme pitää leikkitunteja ja muuta mukavaa puuhaa. Ryhmäläisten on mahdollista suorittaa myös hoito- ja ratsastusmerkkejä. RyhmäläisetPyry - Minttu (taluttajana äiti, Kioja) Ryhmä kokoontuuKuun ensimmäisenä torstaina ja kahtena muuna sovittuna päivänä 31.01.2015 - Ravi/keventäminen17.01.2015 - Hevosen hoitaminen / ratsastuksen alkeet
|
|
|
Post by gabi on Jan 17, 2015 17:27:45 GMT 2
Tervehdin iloisesti Pyryä. Haimme yhdessä Millan tarhasta, neuvoin poikaa kuinka taluttaa hevosta oikeaoppisesti rinnakkain. Pyry taluttikin itse Millan talliin. Tallissa opettelimme vetosolmun teon, jonka Pyry osasikin hienosti tehdä. Näytin mistä varusteet löytyvät ja otimme matkaan ponin harjat.
Ensin aloitetaan kumisukalla, pyörivin liikkein otetaan lika ja pöly irti. Seuraavaksi pölyharjalla voidaan ottaa pölyä vielä irti. Hevonen tulee harjata pitkin ja voimakkain vedoin karvan suuntaisesti. Seuraavaksi pehmeä harja, joka puhdistetaan piikkisukaan muutaman vedon välein. Pyry kuunteli ja harjasi Millaa oikein mallikkaasti. Harjaa huolella satulan sekä vyön kohdat, sekä jalat. Seuraavaksi ojensin pääharjan ja meivoin kuinka harjata pää hyvin. Viimeiseksi vielä kaviot, näytin mallia toisen puolen jaloilla ja toisen puolen poika teki itse hyvin.
Seuraavaksi satulointi. Satula laitetaan vasemmalta puolelta. Näytin mallia kuinka ja mihin satula tulee laittaa, jonka jälkeen avustin Pyryn laittamaan itse. Satulavyön ja kainalon väliin olisi hyvä jäädä kämmenen mitta, ja pian ponilla olikin vyö kiinni. Satuitsien laiton näytin myös aluksi ja avustin sitten Pyryä laittamaan. Kun suitset oli päässä neuvoin remmien kiristyksen. Suojat meinasikin unohtua, näytin toiselta puolen kuinka laitetaan ja tpisen puolen pyry itse laittoi. Kypärä päähän ja kohti kenttää. Ojensin riimunnarun Pyryn äidille, Kiojalle.
Opastin Pyryn taluttamaan ponin kaartoon. Tänään käydään vain selässä ja katsotaan asentoa hieman. Voidaan myös ravata. Avustin pojan selkään, neuvoin kuinka kiristää vyö ensin ja katsoa jalustimet sopiviksi. Kun Pyry pääsi selkään autoin kiristämään vyön ja katsoimme jalustimet sopiviksi. Kioja talutti Pyryn uralle ja neuvoin pitämään pitkät ohjat aluksi. Katsoimme yhdessä rauhallisessa käynnissä oikean istunnan sekä käsien ja jalkojen linjat. Muista pitää nyrkin kiinni ja pystyssä ja kantapäät alhaalla. Katselin hetken kun Pyry ratsasti Millan kanssa pitkin ohjin, kunnes pyysin keräämään ohjat. Nyt pidät tuntuman hevosen suuhun ja voit tehdä ympyröitä kentän sisälle päin. Pyry oli selvästi nähnyt kuinka hevosten kanssa on kentällä pyöritty ja osasikin tehdä lähes täydellisen voltin. Muutamien ympyröiden jälkeen suunnan muutos halkaisian kautta. Toiseen suuntaan samanlailla ympyröitä reilusti. Nyt voit lopettaa voltit ja kävellä pitkin ohjin uralla. Ensi tunnilla harjoittelemme ravaamista, mutta nyt voisimme kokeilla kevyttä istuntaa. Voit ottaa tukea satulasta ja ponin harjasta ja nousta jalustimille seisomaan. Koita pysyä hetki ylhäällä. Pyry teki työtä käskettyä ja pysyikin kolmen askeleen verran jalustimilla. Ravissa on ideana joka toisella askeleella nousta ylös. Voidaan käynnissä kokeilla nyt samaa, pidä satulasta tai harjasta edelleen kiinni jottei tasapaino petä. Laskin askeleita ja kerroin koska nousta ylös ja istuuntua. Pian se alkoikin Pyryltä sujumaan. Nyt otetaan loppu käynnit ja tämän jälkeen kaartoon.
Kun Pyry toi Millan kaartoo ja laskeutui satulasta, neuvoin kuinka jalustimet nostetaan ylös ja satulavyötä löysätään. Sitten talliin purkamaan Millalta varusteet, kevyt harjaus ja ponihan ei hikoillut kevyessä käytössä joten loimea se ei nyt tarvitse. Näytin kuinka suitset paketoidaan ja veimme varusteet yhdessä paikoilleen. Milla talutettiin takaisin tarhaan ja toivottelin hyvät illan jatkot Pyrylle ja Kiojalle.
|
|
|
Post by Pyry ja Kioja on Jan 18, 2015 23:13:20 GMT 2
(Kiojan näkökulmasta) Pyry istui hiljaa auton etupenkillä vieressäni. Hänestä kuitenkin näki miten pojan silmissä loisti innostus. Ei ne kotona olevat hevoset ole niin kiinnostavia kuin toisten tallien hepat. Tallipihaan käännettyäni Pyry otti itse kypärän ja hanskat auton takapenkiltä. Gabi tuli meitä vastaan kahden hevosen kanssa, tervehti ja kehotti tulemaan perässä talliin. Jäin itse katselemaan talliin kun Pyry lähti hakemaan Millaa tarhasta Gabin kanssa. Kuullessani kavioiden kopinaa lattiaa vasten palasin Millan karsinalle. Pyry näytti keskittyvän tarkasti kaikkeen mitä Gabi sanoi, vaikka poika olikin päässyt kokeilemaan jo kotona jonkin verran hevosten kanssa puuhailua. Hoitaminen sujui mallikkasti, mutta Pyry hämmentyi selvästi kun Gabi sanoi että satula kuuluu laittaa hevosen selkään vasemmalta puolelta. Kotona kun laitettiin siltä puolelta miten päin hevonen sattui olemaan. Milla saatiin varustettua valmiiksi ja Gabi ojensi riimunnarun minulle, mutta annoin Pyryn taluttaa Millaa itse ja kääntää sen kentälle kaartoon. Hevosen selkään päästyään Pyry näytti hieman hämmentyneeltä. Hän oli käynyt kotona muutaman hevosen selässä talutettuna, mutta nyt pitäisikin ohjata itse. Gabi osasi kuitenkin opastaa hyvin ja Pyry sai ideasta kiinni. Milla tuntui mukavalta ponilta ja pikkuinen ratsastaja näytti vakavalta yrittäessään toimia kaikkien ohjeiden mukaan samaan aikaan. Tunnin jälkeen Gabi ja Pyry hoisivat Millan takaisin tarhaan karsinan kautta ja sitten lähdimme autoa kohti. "No, haluatkos tulla uudelleen?" kysäisin väsyneen näköiseltä pojalta käynnistäessäni autoa. "Joo! Milla on tosi kiltti!" Pyry vastasi heti katsoen minua suurin silmin. Naurahdin ja totesin että kotona voitaisiin kerrata tunnilla opittuja asioita ennen seuraavaa kertaa. Kotimatkalla Pyry nukahti auton penkille ja hänet sai herättää tallipihalla vapaasti käyskentelevä ahaltekeruuna Ralli. Huoltajan näkökulmasta tunti oli hyvä tiivistelmä hevosen perushoidosta. Oli mukavaa että Pyry sai kokeilla itse kaikkea. Ensikerralla voitaisiin vielä ratsastaa Valkorannan hevosilla (opettajan valinta), mutta sen jälkeen mukaan tulisi meiltä opetusmestariksi hankittu shettistamma Minttu. Me kerrataan Pyryn kanssa tunnin juttuja kotona ja katsotaan ensikerralla onko mieleen jäänyt mitään.
|
|
|
Post by gabi on Jan 20, 2015 17:48:25 GMT 2
Hienoa, että miellytti ja haluatte jatkaa mukana! Katson ensi tunniksi jonkun sopivan ratsun ja koitan nyt lähipäivinä laitella tänne uuden tunnin ajankohdan. Löytyykö Mintulta omia sivuja, kävisin tutustumassa mieluusti jo etukäteen? Ensi kerralla päästäänkin sitten tosiaankin ravaamaan pieniä pätkiä, ensin harjoitusravissa sitten koitetaan treenata kevennystä kohdilleen
|
|
|
Post by Kioja on May 17, 2015 12:56:24 GMT 2
Moikka! Olen tässä odotellut seuraavaa tuntia, kun se piti vielä mennä tallin hepalla ja sitten aloittaa Mintulla, mutta kyllä Mintulta sivut löytyy, vaikka ne onkin vielä vähän kesken. Pyryn kanssa ollaan harjoiteltu aiempia asioita ja ravailtu jonkin verran tasaisilla hepoilla. Kevennys tuntuu olevan kovin haastavaa, kun rytmiä ei tunnu löytyvän.
|
|
|
Post by Kioja on May 22, 2015 16:12:23 GMT 2
|
|
|
Post by gabi on Jun 4, 2015 17:47:00 GMT 2
Heippa! Pahoittelut ettei tunteja ole nyt pidetty hetkeen, mutta nyt loppuviikon aikana laittelen uutta tuntia tulemaan kuitenkin ja aloitetaan rullaamaan jatkossa niin kuin on suunniteltu eli sen pari kolme kertaa kuussa Meille tulossa myös kesäksi muutamat leirit, infoan vaikka erikseen tunnilla kun olen saannut suunniteltua ne valmiiks, jos kiinnostusta on osallistua jollekin
|
|